De praktijk is aangesloten bij het Claudicationet.

2 fysiotherapeuten (Margaretha en Gerlinde) zijn specifiek opgeleid om mensen met etalagebenen (ofwel claudicatio intermittens ) te behandelen/begeleiden.

Claudicatio intermittens, etalagebenen in de volksmond, is het tweede stadium(fontaine) van PAV(perifeer arterieel vaatlijden). Etalagebenen uit zich in krampende pijn in de benen bij het lopen. Na een bepaalde afstand gelopen te hebben, moeten ‘claudicanten’ stoppen met lopen omdat zij pijn in de benen krijgen. Deze pijn wordt veroorzaakt door zuurstoftekort in de spieren. Dit tekort komt door een vernauwing in de beenslagader, waardoor er te weinig zuurstofrijk bloed bij de spier terecht komt. Door enige tijd (minuten) te wachten, zakt de pijn en kan de patiënt weer verder lopen, waarna weer klachten optreden. Veel mensen verbloemen de klachten door net te doen alsof ze etalages aan het bekijken zijn, vandaar de term ‘etalagebenen’.

Etalagebenen wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Slagaderverkalking komt bij alle mensen voor naarmate men ouder wordt. Er zijn wel een aantal factoren waardoor dit proces wordt versneld. Roken en een ongezonde leefstijl zijn de grootste boosdoeners voor het ontwikkelen van slagaderverkalking. De patiënt heeft zelf de meeste invloed om van etalagebenen af te komen, door veel te bewegen en gezonder te leven, al kan de huisarts hier zeker hulp bij bieden.

Slagaderverkalking is een systeemziekte. Dat betekent dat de staat van de slagaders in het hele lichaam vrij slecht is. Het is daarom goed te begrijpen dat de benen van een etalagebenenpatiënt in principe in orde zijn, maar dat het de bloedvaten zijn die problemen geven. Het behandelen en bestrijden van etalagebenen moet dus niet alleen op de benen gericht zijn, maar op de bloedvaten in het hele lichaam.